Deel 1 Het begin van onze reis - Reisverslag uit Poznań, Polen van Elly en Paul Hoefsloot - WaarBenJij.nu Deel 1 Het begin van onze reis - Reisverslag uit Poznań, Polen van Elly en Paul Hoefsloot - WaarBenJij.nu

Deel 1 Het begin van onze reis

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Elly en Paul

07 Juni 2016 | Polen, Poznań

Dit is het eerste deel van onze trip naar de Noordkaap. Wij zijn bijna in een ruk door Duitsland naar Polen gereden. In ons hoofd was Polen een minder ontwikkeld land dan bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland of Nederland. Maar dat is beslist niet het geval. Wat wij zagen in Poznan, Warschau en vandaag in Bialystok waren welvaren steden. Groots en modern opgezet, oude maar ook veel moderne nieuwe gebouwen. Wij zijn geen enkele onaardige Pool tegen

Op woensdag 1 juni ‘s morgens om 9:40 uit Arnhem vertrokken met onze splinter nieuwe Renault Captur km. Stand op 741, (verbruik tot dan toe 8,7 liter per 100 km.) op weg naar Poznan in Polen met een tussenstop op de hoogte van Berlijn. Onderweg wisselend weer getroffen met af en toe een behoorlijke stortbui.
Gelukkig was het op de camping in het dennen bos droog en 23 graden. Wij konden heerlijk buiten eten en de volgende morgen in het zonnetje ontbijten. De tolweg van Berlijn naar Poznan was mooi om te rijden niet veel verkeer en om ons heen vlak, bos en grasland bijna Nederlands.

2 juni rond 13:30 op de camping in de stad Poznan aan een grote recreatieplas, mooie camping. S’ middags Poznan in. Eerst naar de oude markt. Deze was mooi verzorgd: prachtige kleurrijke oude panden met rondom terrasjes, zeer geordend allemaal met de zelfde uitstraling, en daar hebben wij later op de middag een wijntje gedronken.
Wij zijn langs winkels gelopen, de kathedraal bekeken en een stukje door het park Citadel gelopen. Aan de voet van dit park is een militaire oorlogsbegraafplaats. Wij hebben de middag afgesloten met een bezoek aan een groot winkelcentrum dat overigens overal in de wereld had kunnen staan: compleet, mooi gebouwd en goed bezocht. Het was tot dan toe een prachtige zonnige dag 27 graden maar toen wij het winkelcentrum uitkwamen regende het hard met als resultaat één natte kampeerstoel maar die droogt wel weer.

3 juni op ons gemak naar Warschau gereden: vlakke mooie snelweg. Wij hielden ons aan de maximum snelheid net iets harder dan 80 waardoor vrachtwagens ons inhaalden. Op de rustige tolweg was dat ondanks hun inhaalverbod geen probleem. De meeste Polen willen geen tol betalen en die zie je dan ook net voor de tolpoortjes afslaan naar de gewone weg. Wij kozen wel voor de veilige tolweg. Onderweg vaak door groepen Hels Angels gepasseerd die wij bij de benzinestations weer tegenkwamen of inhaalden. Ik vind dat prachtig dat zware geluid van al die Harly’s. Deze verschillende groepen van steeds 10 tot 20 Harly’s waren wij de dagen er voor ook tegen gekomen. Ik vroeg een van de bikers of er wat te doen was en hij vertelde dat er een treffen was 4 en 5 juni in Warschau tussen Angels uit de hele wereld. In Warschau vonden wij een kleine camping dicht bij het Centrum, in de buurt brood gekocht voor de volgende ochtend, gegeten en het programma voor de zaterdag bedacht.

4 juni Warschau is een stad met meer dan twee miljoen inwoners. Wij hadden besloten om eerst door het stadsdeel Praga te rijden, een ouder gedeelte van de stad maar ook hier was al veel nieuwbouw en het zag er verzorgd uit. Daarna door naar het oude stadsgedeelte, geparkeerd op een bewaakte parkeerplaats omdat langs de weg bij een parkeermeter lastig is: tijd, kleingeld en hoelang kun je er dan staan? Je weet het niet en ons Pools is nou ook niet echt geweldig.
In de oude stad bekeken we het marktplein, en het koninklijk paleis dat nu een museum is. Wij zagen prachtige oude gebouwen en een mooi gerestaureerde oude stadsmuur. Wij beklommen een toren waar vanuit wij een groot deel van de stad konden overzien met als beloning voor het trappenlopen een glaasje wijn op een terrasje. Ook hier net als in Poznan heel verzorgd. Het valt op hoe schoon het allemaal is. Via een brede promonade met luxe winkels zijn wij langs het water teruggelopen. Langs dat water, de Wisla , was het gezellig druk. Midden op het water een zandstrand waar je met een pontje naar toe kon. Wij bleven op de kant en genoten in het zonnetje van een broodje hamburger. Nu kan deze hamburger maker opkijken naar een mega bedrijf als Mac Donalds maar zijn hamburgers waren vele malen beter.
Aan het eind van de middag nog even naar het winkelcentrum Zloty Terasy, architectonisch een bijzonder gebouw met alle bekende winkels. Morgen rijden wij naar Bialystok.

5 juni Bialystok. Wij hebben weer vlot gereden, wel opvallend veel vrachtauto’s voor een zondag. Er zijn hele stukken snelweg tussen Warschau en Bialystok nog niet klaar maar hetgeen wel klaar is ziet er goed verzorgd uit. Campings zijn er in Bialystok blijkbaar niet, wij hebben ze in elk geval niet gevonden. Wij staan nu op de parkeerplaats aan de zijkant van een hotel. Op deze plek was vroeger wel een camping en de receptioniste bood aan dat wij hier mochten overnachten, van hun wc gebruik konden maken en ook van hun Wi-Fi in de lobby. Helaas geen douche want dat zou alleen op de kamers kunnen en dat is te ingewikkeld. Hopen dat wij het morgen beter treffen.

Vanmiddag het Centrum van Bialystok bezocht. Brede straten en stoepen en weer veel terrassen geordend met verschillende zitjes en afgedekt met grote parasols. Het is een lange straat recht door het Centrum met nog al wat kerken. Wij hebben er verschillende ook vanbinnen bekeken. Het is duidelijk herkenbaar dat de voorlaatste Paus een Pool was en dat de Polen nog gelovig blijken te zijn. Morgen verlaten wij Polen.

• 07 Juni 2016 - 23:15

Marjolein:

Hi pap en mam! Mooi verslag, leuk om te lezen wat jullie allemaal al gezien hebben! Ben benieuwd naar het vervolg. Dikke kus!